Wandelschoenen Beheydt
Wandelschoenen Beheydt
Wandelstokken zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld, laat staan in de bossen en berggebieden. De moderne telescopische stokken worden al jaren gebruikt door notoire bergwandelaars, maar na de opkomst van het Nordic Walking kreeg het gebruik van stokken een enorme boost en dat niet alleen bij Nordic Walkers maar ook bij alle andere vormen van wandelen. Mits op de goede manier gebruikt, hebben wandelstokken heel veel voordelen: - Bergop nemen de stokken een deel van de last op de rug en benen weg. Een deel van de benodigde energie wordt dan geleverd door andere spierpartijen als armen en schouders. Hierdoor neemt het uithoudingsvermogen toe en kan er langer worden geklommen. - Bergaf helpen de stokken bij het afremmen. De klappen die normaal vooral door de knieën worden opgevangen, worden nu overgenomen door de stokken. De knieën, en bij sommige mensen ook de heupgewrichten, worden niet meer overbelast. Vooral mensen met een minder sterke rug, knie of heup hebben veel baat bij gebruik van wandelstokken. - Met stokken loop je veiliger. Op smalle bergpaadjes kunnen de stokken voorkomen dat je over rotspunten uitglijdt. Zeker bij paadjes langs een steile helling is het extra steunpunt van de stokken een goed hulpmiddel om het evenwicht te behouden en veilig verder te lopen. Wandelstokken verminderen de kans op ongelukken. - Met stokken lopen is gezonder. Bij goed gebruik kan er gemakkelijk spierpijn in de armen en schouders ontstaan. Bij stokgebruik worden namelijk ook deze spierpartijen getraind naast de beenspieren. Spierpijn in de armen is het teken dat je de stokken goed gebruikt hebt. - Stokken geven je meer zekerheid bij het wandelen. De extra steunpunten helpen het evenwicht te bewaren indien er eens iets mis gaat. Lopen met stokken kunnen de kans op blessures verminderen. Na een gewenningperiode krijg je vertrouwen in het gebruik van de stokken en wandel je met een groter vertrouwen. - Met stokken loop je meer rechtop. Goed gebruik van de wandelstokken geeft een rechtere houding wat veel beter is voor de rug. Zeker als er ook nog eens een rugzak wordt gedragen. Dit wordt nog versterkt als ook de rugzak op de juiste manier wordt gedragen. - De stok als hulpmiddel. De stok is handig in verschillende situaties. Op paadjes met veel brandnetels doet de stok dienst als 'hulpmiddel' om de netels ver van de blote armen en benen te houden. Bij het oversteken van een stroompje geeft de stok het extra duwtje om net even verder te kunnen springen. Of de stok wordt midden in de stroom gezet en dient als hefboom om een nog grotere beek over te komen. Voor wandeltochten door de bossen, de heuvels of zelfs in de bergen is de telescopische stok het meest geschikt. Deze stokken bestaan vaak uit drie, maar soms ook uit twee delen. Een groot voordeel is de compactheid van deze stokken als ze even niet worden gebruikt. Ingeschoven passen ze eenvoudig in of aan de rugzak, maar ook in de auto of openbaar vervoer zitten ze niet in de weg. Nordic Walking Een wandel/trekking-stok is absoluut niet geschikt voor Nordic Walking. Nordic Walking is een lichaamsbeweging waarbij men zich flink moet inspannen. Dit is een andere manier van wandelen dan een wandeling door berg en dorp. Bij Nordic Walking worden er onderweg ook vaak verschillende oefeningen gedaan met behulp van speciale Nordic Walking stokken. De stokken moeten meer gewicht kunnen dragen tijdens deze oefeningen dan tijdens het lopen. De voorkeur bij deze sport gaat uit naar vaste stokken die meer gewicht aan kunnen. Bij telescopische stokken zijn de verstelpunten de zwakste schakel. De bekendste verstelbare stokken van het merk LEKI hebben een TUV keuring tot 140kg en zijn daarmee nog geschikt voor Nordic Walking. Maar veel andere merken halen dit gewicht niet en zullen inschuiven op een moment dat ze dat beter niet doen. (klik op het logo om naar de website van Leki te gaan )
Wandelschoenen Beheydt
Wandelstokken zijn niet meer weg te denken uit het straat- beeld, laat staan in de bossen en berggebieden. De moderne telescopische stokken worden al jaren gebruikt door notoire bergwandelaars, maar na de opkomst van het Nordic Walking kreeg het gebruik van stokken een enorme boost en dat niet alleen bij Nordic Walkers maar ook bij alle andere vormen van wandelen. Mits op de goede manier gebruikt, hebben wandelstokken heel veel voordelen: - Bergop nemen de stokken een deel van de last op de rug en benen weg. Een deel van de benodigde energie wordt dan geleverd door andere spierpartijen als armen en schouders. Hierdoor neemt het uithoudingsvermogen toe en kan er langer worden geklommen. - Bergaf helpen de stokken bij het afremmen. De klappen die normaal vooral door de knieën worden opgevangen, worden nu overgenomen door de stokken. De knieën, en bij sommige mensen ook de heupgewrichten, worden niet meer overbelast. Vooral mensen met een minder sterke rug, knie of heup hebben veel baat bij gebruik van wandelstokken. - Met stokken loop je veiliger. Op smalle bergpaadjes kunnen de stokken voorkomen dat je over rotspunten uitglijdt. Zeker bij paadjes langs een steile helling is het extra steunpunt van de stokken een goed hulpmiddel om het evenwicht te behou- den en veilig verder te lopen. Wandelstokken verminderen de kans op ongelukken. - Met stokken lopen is gezonder. Bij goed gebruik kan er gemakkelijk spierpijn in de armen en schouders ontstaan. Bij stokgebruik worden namelijk ook deze spierpartijen getraind naast de beenspieren. Spierpijn in de armen is het teken dat je de stokken goed gebruikt hebt. - Stokken geven je meer zekerheid bij het wandelen. De extra steunpunten helpen het evenwicht te bewaren indien er eens iets mis gaat. Lopen met stokken kunnen de kans op blessures verminderen. Na een gewenningperiode krijg je vertrouwen in het gebruik van de stokken en wandel je met een groter vertrouwen. - Met stokken loop je meer rechtop. Goed gebruik van de wandelstokken geeft een rechtere houding wat veel beter is voor de rug. Zeker als er ook nog eens een rugzak wordt gedragen. Dit wordt nog versterkt als ook de rugzak op de juiste manier wordt gedragen. - De stok als hulpmiddel. De stok is handig in verschillende situaties. Op paadjes met veel brandnetels doet de stok dienst als 'hulpmiddel' om de netels ver van de blote armen en benen te houden. Bij het oversteken van een stroompje geeft de stok het extra duwtje om net even verder te kunnen springen. Of de stok wordt midden in de stroom gezet en dient als hefboom om een nog grotere beek over te komen. Voor wandeltochten door de bossen, de heuvels of zelfs in de bergen is de telescopische stok het meest geschikt. Deze stokken bestaan vaak uit drie, maar soms ook uit twee delen. Een groot voordeel is de compactheid van deze stokken als ze even niet worden gebruikt. Ingeschoven passen ze eenvoudig in of aan de rugzak, maar ook in de auto of openbaar vervoer zitten ze niet in de weg. Nordic Walking Een wandel/trekking-stok is absoluut niet geschikt voor Nordic Walking. Nordic Walking is een lichaamsbeweging waarbij men zich flink moet inspannen. Dit is een andere manier van wandelen dan een wandeling door berg en dorp. Bij Nordic Walking worden er onderweg ook vaak verschillende oefeningen gedaan met behulp van speciale Nordic Walking stokken. De stokken moeten meer gewicht kunnen dragen tijdens deze oefeningen dan tijdens het lopen. De voorkeur bij deze sport gaat uit naar vaste stokken die meer gewicht aan kunnen. Bij telescopische stokken zijn de verstelpunten de zwakste schakel. De bekendste verstelbare stokken van het merk LEKI hebben een TUV keuring tot 140kg en zijn daarmee nog geschikt voor Nordic Walking. Maar veel andere merken halen dit gewicht niet en zullen inschuiven op een moment dat ze dat beter niet doen. (klik op het logo om naar de website van Leki te gaan )
Home