Grondstoftekorten op de Europese markt
De tekorten op de Europese markt hebben verschillende oorzaken: De wereldwijd aantrekkende economie, in combinatie met exporten van kunststoffen vanuit Europa naar Azië en Noord-Amerika, zorgen voor schaarste De vraag naar kunststof, leer, karton, staal en blik is door de coronacrisis enorm toegenomen De capaciteit is in coronatijd teruggedraaid en niet snel genoeg terug opgestart Er is ook sprake van een lager productievolume van kunststof in de Verenigde Staten en Europa Europa is een netto-importeur maar heeft geëxporteerd bij een lagere productiecapaciteit De wereldhandel zit in de knel door het enorme tekort aan zeecontainers. 60% van het goederenvervoer gebeurt via de zee. Er is geen tekort aan containers in de wereld. Het probleem is dat ze op de verkeerde plek staan Door de Chinese lockdown aan het begin van het coronatijdperk voelde niemand zich geroepen om lege containers aan China te retourneren, dit was veel te duur Nu de handelsmarkt in Azië weer open is en er geen containers zijn, is de prijs voor één zeecontainer in het afgelopen jaar vele keren over kop gegaan. De verschepingskosten zijn met meer dan 500% gestegen Door de harde lockdowns als maatregel tegen de verspreiding van het virus is de wereldeconomie is enorm gekrompen. Bedrijven werden daarbij vaak nog wel financieel gesteund door de overheid, maar doordat overal de productie nagenoeg stil kwam te liggen zijn de voorraden opgedroogd Doordat er nu weer meer mogelijk is en de economie als het ware een herstart krijgt, komt alles weer op gang, maar door het grondstoffentekort helaas veel minder snel dan verwacht en gehoopt.